עבודה מהבית – בחירת המעסיקים להיצמד לפורמט

התפרצות מגיפת הקורונה, שכללה סגרים, בידודים, חיסורים ובכלל קושי רב לתפקד כרגיל, הביאה את המעסיקים להמציא פורמט חדש לעבודה והוא- העבודה מהבית. כבר שחשבנו שתקופה זו מאחורינו, אנו מגלים שהקורונה עדיין כאן ולא נראה שהיא עוזבת אותנו בזמן הקרוב. ומעבר לכך, המעסיקים ראו יתרונות רבים בעבודה מהבית, והחליטו לאמץ פורמט זה. עסקים רבים, שהחלו להחזיר עובדים למשרד, בחרו בשיטה ההיברידית. אם כן מהי השיטה ההיברידית? מדובר בשילוב של עבודה מהבית ועבודה מהמשרד. המעסיק מחליט על אופן החלוקה. למשל: 3 ימי עבודה במשרד ו 2 ימי עבודה מהבית. כך למעשה, העובד מרוויח מצד אחד את החוויה מעבודה במשרד. הוא פוגש את יתר העובדים, חווה את סביבת העבודה. יכול לנהל פגישות עם המעסיקים ועם שאר הצוות שעובד עימו. ומצד שני, הוא נהנה מכמה ימים בבית. יכול לחוות זמן איכות עם משפחתו. המצב החדש מאפשר לו לנהל במקביל את כל מה שקשור לחייו האישיים. עבור המעסיק המצב חוסך בעלויות נסיעה, פחות פקקים ועוד ועוד תועלות הקיימות מעבודה הבית. בעסקים רבים פועל פורמט הקפסולה. פורמט זה למעשה מחלק את העובדים לשני חלקים. חלק מהעובדים מגיע למשל: בימים א׳, ג׳ וה׳ וחלק אחר מגיע בימים ב׳ ו ד׳. כל שבוע מתחלפים בימים. בשיטות אלו קיימים יתרונות כלכליים מובהקים למעסיקים. שכן בשגרה רגילה המעסיק זקוק לשטח משרדים גדול ואילו במצב החדש, המעסיק אינו זקוק לשטח רב כל כך. שכן חצי מהעובדים נשארים בביתם. ישנן הוצאות משרד נוספות שנחסכות כמו הוצאות: חשמל, מים, תשלום על ארוחות לעובדים ועוד. כמו כן,ישנו צמצום בתשלום על נסיעות לעובדים, שחלק מהזמן נשארים בבית. היתרון הנוסף למעסיקים הוא העובדה שחלק מהעובדים גרים במרחק רב מן המשרד ובמצב כזה העובד שמח יותר, לא לבצע את הנסיעות המפרכות בכל בוקר ובוקר וכן בסיום יום העבודה. הבחירה של המעסיקים להמשיך בפורמט זה של עבודה מהבית על פניו נראית האידיאלית ביותר הן עבור המעסיקים והן עבור המועסקים,אך לא מן הנמנע שבפורמט זה יעלו גם חסרונות. לאור העובדה, שהקורונה כאן להישאר, המעסיקים צריכים למצוא פתרונות לחסרונות אלה. אז במה צריכים המעסיקים להתמקד? ראשית יש לשים לב למצבו הנפשי של העובד. על המעסיק לשמור על קשר ישיר עם העובד. להרבה מהעובדים המשרד הוא המקום החברתי עבורו. ישנן עובדים שהעבודה היא חייהם ופתאום להיות בבית המון שעות יכול ליצור בדידות וקושי שעולה מן המצב החדש. יש עובדים שאינם מרוצים ממצבים שקורים בבית ומקום העבודה מהווה סוג של מפלט. למשל: בעיות בזוגיות, מגורים בצפיפות ועוד. המעסיק צריך להיות ער לבעיות מסוג זה ולספק את העזרה הראויה. דבר נוסף שחשוב לבחון כאשר ממשיכים בפורמט העבודה מהבית הוא: מהם הכללים החדשים? כאמור קיים הבדל מהותי בין עבודה במשרד לעבודה מהבית. צריכים להיות כללים ברורים לגבי שעות עבודה. עד איזו שעה העובד צריך להיות זמין למעסיק. בעידן של היום זמינות העובד באמצעות טלפון חכם מאפשר שימוש תמידי במיילים ובוואטס אפ. חייבים להחליט על שעות מוגדרות, בדיוק כמו החתמת כרטיס שעות במשרד. הגדרת שעות עבודה חשובה גם לעובד. לעבוד מהבית פירושו להיות בעל משמעת עצמית. הנוכחות בבית מלאה בהסחות דעת. העובד צריך לדעת שהוא מחוייב לכמות שעות עבודה שנקבעה מראש.
העובד אמנם נהנה מגמישות בבחירת זמן העבודה וקביעת ההפסקות, אך עליו לעמוד בהספק שהתחייב לו מול המעסיק.
פורמט זה של עבודה מהבית הוא די חדש הן למעסיקים והן לעובדים. עם הזמן והניסיון תתקבל הנוסחה האידיאלית לעבודה מהבית שתיטיב עם שני הצדדים.

עבודה מהבית – מגוון אפשרויות

אנחנו רגילים בד"כ לייחס לעבודה מהבית מקצועות שמאוד קשורים למחשב ואינטרנט. תכנות זה מקצוע אחד שידוע שבו הרבה עובדים מהבית. מקצוע שבו בעיקר צריך להתרכז מול המסך. אז מחשב טוב ואינטרנט יציב בד"כ די עושים את העבודה ומספקים לכל מתכנת ממוצע סביבה טובה לעבודה מהבית. גם אם נלך למעצב גרפי שמחשב זה כלי עיקרי לעבודה שלו אז גם ניתן להבין שזאת עבודה קלאסית לעבודה מהבית.

רציתי לדון על עבודות אחרות שנראה שעבודה מהבית קצת יכולה להוות אתגר בשבילהם ונראה איך מתמודדים עם זה.

נתחיל לדוגמא עם תחום המכירות. בד"כ אנחנו רגילים שתחום המכירות עובד הכי טוב פנים אל פנים. אתה רואה את הלקוח שלך מקבל מסרים במודע ובתת מודע עליו ואז יכולת התקשורת היא גבוהה וכך גם כנראה גדל הסיכוי לעשות מכירה כמו שצריך. ברגע שהתקשורת היא בעזרת טלפון או אולי זום זה כבר הופך למשהו אחר.

מה שמעניין שלדוגמא בימי קורונה או בכלל אנחנו רואים שיש עדיין הרבה אנשי מכירות שכן מצליחים ועושים חייל בעבודתם. ואולי זה קשור לעובדה שכמו שחרש או אילם שיש להם חוש אחד שנפגע ואז הגוף מפצה את עצמו בחוש אחר אחר שיותר מחודד. כנראה שאנשי המכירות מבינים שאפשרי לעבוד מהבית או הכרחי אז החושים מתחדדים והולכים לכיוון הזה. גם בשיחה בזום ניתן לתקשר עם לקוח ולקלוט אותו. יש היום גם הכשרות וקורסים מיוחדים שמלמדים אנשי מכירות איך למכור גם בטלפון או במדיה של וידאו כמו זום. כלומר שיש הכרח או אתגר גם מוצאים כנראה דרכים לפתרון בצד הטוב והיעיל שלו.

גם תפקיד השיווק לפחות הקלאסי נתפס יותר כתמהיל של פגישות פיזיות עם אנשים , לחוש את השטח והמציאות כמו שהיא באמת. ולכן המשווק הקלאסי קשה לחשוב עליו שהוא יושב בבית כל הזמן ואולי ככה יכול להיות מנותק מהשטח. כאן בא לידי ביטוי כל המהפכה הדיגיטלית שקיבלה מאוד תאוצה בעקבות הקורונה . שיווק דיגיטלי זה היום מקצוע לכל דבר שנלמד בהרבה מסגרות. היכולת לעבוד על שיווק טוב באמצעים דיגיטליים מאפשרת לנו לעבוד גם במקצוע זה בעזרת מחשב ואינטרנט. התפיסה היום שהולכת ומתפשטת של כפר גלובלי קטן , כלומר שכל העולם הוא כפר גלובלי קטן ויכולים להיות לי קשרים ועסקים בכל רחבי העולם די בקלות. ולכן בעזרת האינטרנט אני יכול להקים עסקים ולשווק בכל העולם ואני לא מוגבל לסביבה הפיזית והגאוגרפית שדווקא קרובה אליי. ככה אני יכול לשבת בכל מקום בעולם ולדבר ולשווק לכל מקום אחר על פני הגלובוס. בכלל החוויה האוניברסלית שיש הרבה דברים משותפים להרבה אנשים על פני הגלובוס יכולה להוות יתרון בשיווק ומציאת מכנה משותף יחסית בקלות.

Tags :
Share This :