אמנם, לא כך חייב להיות. מומחים רבים טוענים שעבודה מהבית יכולה להיווכח כיעילה ביותר, ואפילו יותר מכך, הם טוענים שזה העתיד של שוק העבודה, ועלינו להיות ערוכים לכך.

מבקרים רבים של מודל העבודה מהבית משתמשים בטענות אלו כדי להצדיק את החיוניות בעבודה פרונטלית. הם טוענים שכאשר שואבים את הקשר הבין-אישי מהמרחב העסקי, ההספק מצטמצם והיעילות של כל עובד דועכת בצורה משמעותית. הם לא רואים מצב שבו עבודה מהבית יכולה לענות או להחליף את היתרון שבמערכת עבודה בין-אישית, וחוששים שהצמצום הדרסטי שקורה במשרדים לעובדים פרונטליים ישפיע רעה על המשק.

עבודה מהבית מאפשרת לכל אחד לעבוד בתנאים שלו ובזמן שלו. היא נותנת לעובדים יותר חופש, זמן ומפחיתה את מידת הלחץ שקיימת בעבודה פרונטלית. הרי, העובד נמצא לבדו, לעתים עם בני משפחה או שותפים לדירה. הוא אוכל בבית ויש לו יותר פנאי לעיסוקי פנאי, שיכולים לעזור לבריאותו הנפשית הכוללת. גורמים אלו יכולים לשפר את ההספק של העובד ואת תוצרו הסופי. שוק העבודה המודרני הוא מקום מאוד שוחק שעובדים רבים מפקפקים ביעילותו. כאשר הבוס על הראש והלחץ מתקתק, הרבה אנשים מתקשים להגיע להספקים.

לכן, עבודה מהבית נותנת מענה לכל הבעיות האלו. היא נותנת לכל עובד תחושת חשיבות ומשמעות שונה, שכן מידת האחריות על עובד מהבית אף גדולה יותר ממידת האחריות על עובד משרדי. עובדים מהבית צריכים להיות בעלי משמעת עצמית גבוהה, מידת אחריות ויכולת אישית.

מודל האוניברסיטה הפתוחה היא דוגמה טובה לכך. באוניברסיטה הסטודנטים בוחרים לעבוד בזמנם החופשי, ללא צורך בהגעה פרונטלית להרצאות. לאחר התואר בראיונות עבודה, הוכח שמעסיקים מתרשמים לטובה מסטודנטים מהאוניברסיטה הפתוחה שהשיגו ציונים גבוהים, מאשר באוניברסיטה סטנדרטית.

כך, גם תקף לעבודה מהבית. לאדם שהצליח לעבוד מהבית בתנאים טובים ובצורה יעילה ואפקטיבית ישנו סיכוי גבוה יותר לקבל קידומים, העלאות בשכר ואפילו להתקדם למשרות בכירות יותר. זאת, לאור העובדה שהצליח לנצל את משאביו הפנימיים כדי להתייעל. זה מעיד על חוסנו האישי והיכולת שלו.

לכן, בניגוד למה שהמבקרים חושבים, עבודה מהבית היא העתיד בשוק התעסוקתי. היא תפתח עובדים יעילים, חרשבים ואפקטיביים, אף יותר מעובדים פרונטליים.

עבודה מהבית – מגזרים

החברה הישראלית, מחולקת למגזרים רבים. לכל מגזר, מנהגים שונים ותרבויות שונות משל חברו.

המנהגים וההתנהגויות של כל מגזר, ידועות לרוב הציבור הישראלי.

למשל, אם תגיד את המילה חומוס למישהו בארץ, הוא ישר ידע לאיזה ציבור לשייך את אותה מילה, כנ”ל לגבי בית כנסת, אדמו”ר ועוד.

המגזר, יורש את מנהגיו לרוב, מאבות אבותיו שנהגו כן דורות לפני.

ישנם שני מגזרים, שמנהג אחד משותף להם.

גם במגזר הערבי וגם במגזר החרדי, נהוג שהגברים יוצאים לפרנס את המשפחה ואילו הנשים עושות את מלאכות הבית והטיפול בילדים. יש שיגנו מנהג זה ויש שיקבלו אותו, אך זאת עובדה.

בשנים האחרונות, החלה זליגה גדולה של נשים באותם המגזרים, לשוק העבודה, יותר רצון של נשים לפרנס ולקחת שווין בנטל.

יחד עם זאת, בשנים האחרונות החלה תופעת ה”עבודה מהבית” להיות נפוצה, כלומר נפתחה האפשרות גם להישאר בבית וגם לפרנס בכבוד.

גם במגזרים שתופעות אלו פחות נפוצות, החלו אט אט להטמיע את תרבות העבודה. כך גם הנשים התרגלו למציאותם החדשה כמפרנסות, לצד מלאכות הבית וטיפול בילדים, גם הגברים באותם מגזרים חוו תחילת השתלבות של נשות מגזרם, במעגל העבודה, אמנם לא כרעם ביום בהיר, אלא כתהליך איטי המאפשר הסתגלות של כל הנוגעים בדבר.

ה”עבודה מהבית”, אפשרה לנשים להסתגל בעצמן למעמדם החדש. יתרון נוסף הוא, שאם עד היום, כשיחידות מאותם מגזרים ביקשו לצאת לעבוד, לא היה להם קורות חיים וניסיון קודם להראות למעסיק, ועל כן קשה היה להן מאד להתקבל לעבודות מכובדות.

ה”עבודה מהבית” מאפשרת פריצת דרך בתחום זה.

לנשים מאותם מגזרים, יש קורות חיים להציג למעסיקים וניסיון בתחומים שונים של עבודות.

בתקופה האחרונה אנו רואים פריצה אדירה בשני התחומים הנ”ל.

Tags :
Share This :